Miksi putkitekniikka tuottaa
vähemmän väsyttävän äänen. Tätä ei yleensä
pidetä ihanneratkaisuna edellyttäen, että bitit halutaan pitää bitteinä ja alkuperäinen dynamiikka alkuperäisenä.
Jotkin valmistajat ovat lisänneet daceihinsa ja aktiivikaiuttimiinsa voimakkuudensäätimen. iTubella pääsee korjaamaan asiaa.
Teknisesti iTube on aktiivinen vahvistusaste äänilähteen ja vahvistimen välissä. highend
iFi iTube aktiivinen putkibufferi/esivahvistin
Teksti: Kari Nevalainen Kuvat: Jenna Pietikäinen
Monipuolista
äänen muokkausta
Miten lieventää digitaalisoittimien äänen
karheutta. Näinkin voi
68
kuka
Kari Nevalainen
on vuodesta
1994 lähtien äänentoistosta ja musiikista kirjoittanut
freelance-toimittaja, jonka juttuja on
julkaistu niin kotikuin ulkomaisissa
alan julkaisuissa.
Kirjoittajaa kiinnostavat niin kaupalliset kuin vähemmän
kaupallisetkin hifilaitteet ja -viritykset.
menetellä. Toiminnallisesti se on. Tämä koskee
erityisesti digitaalisia säätimiä.
Tietokoneen ja kaiuttimien väliin
Sveitsiläinen iFi on valinnut toisenlaisen taktiikan.
Sen valikoimasta löytyy usb-daceja ja niiden suorituskykyä kiihdyttäviä laitteita: on 24/192 hd usb-dac nimeltä iDAC, on patterivetoinen dsd/pcm/dxd usb-dac
nimeltä iDSD, on erillinen iUSBPower-virtalähde, dacin ja tietokoneen välissä elektromagneettisilta häiriöiltä suojaava iPurifier kuin myös Gemini-usb-kaapeli.
Dacin ja aktiivikaiuttimien tai dac/cd-soittimen ja
vahvistimen väliin iFi kuitenkin ehdottaa penaalinkokoista laitetta, jota se kutsuu bufferi/esivahvistimeksi
ja joka kotelon sisällä hehkuvan tyhjiöputken vuoksi
on nimetty iTubeksi. Näin väitti eräs kaupan kattojärjestön edustaja
minulle hiljattain. iFin iTubella on sanottavaa
kaikista näistä aiheista.
AINOAT kaiuttimet, jotka aidosti pitävät yllä kaiuttimien kysyntää Suomessa, ovat pienet aktiivikaiuttimet. Ainakin hifistipiireissä tuntuu
olevan vallalla käsitys, että monien dacien voimakkuudensäätimet ovat melko vaatimattomia. Mutta tässä ollaan, ja tilanne on synnyttänyt monien kauppiaitten tunnistaman pulman: mitä
myydä usb-dacin ja aktiivikaiuttimien väliin?
Usb-dacin voi toki liittää suoraan aktiivikaiuttimiin
ja säätää voimakkuutta tietokoneelta. Tällöin lopputulos riippuu voimakkuudensäädön toteutuksesta. Miksi perinteinen
stereokuva ei riitä. Ylitsepursuavan tarjonnan perusteella hifielektroniikan puolella kysyntää ruokkivat
erilliset usb-dacit.
Kun tarpeeksi moni uskoo, että musiikkia kuunnellaan vain usb-dacilla ja aktiivikaiuttimilla, siitä tulee
jonkinlainen normi. iFillä uskotaan, että käytännöllisesti katsoen kaikissa hifilaitteistoissa, olivatpa ne tietokoneen ympärillä tai asialle omistetussa kuunteluhuoneessa, on parantamisen varaa etenkin digitaalipuolella. Mitään loogisesti väistämätöntä
siinä ei ole
Se on äärimmäisen helppoa.
iTube putkiesivahvistimena
Seuraavaksi kokeilin iTubea esivahvistimena. iFin työetiikan periaatteiden mukaisesti iTubessa ei ole senttiäkään digitaalista signaalinkäsittelyä.
Minkä laite tekee, se tekee sen A-luokan analogisessa
ympäristössä. pelkkänä esivahvistimena.
Ensimmäiseksi otin käsittelyyn tavanomaisen, kaikki-yhdellä-integroidulla-piirillä-tyyppisen dvd-soittimen, Denon 1710:n. Päätteinä olivat EL34- ja 6V6-vuorovaihevahvistimet ja näytelevyinä Bachin kantaatit (Ian
Bostridge), Ben Websterin hieno tallenne vuodelta
1959 ja Trisha Yearwoodin räkäinen kantrilevy vuodelta 1994.
Nyt erot olivat selvempiä, vaikkakaan eivät järisyttävän suuria. Tällaisen asetuksen saa pohjassa olevista jumppereista.
Kokeilu tapahtui korvaamalla oma putkiesivahvistimeni iTubella. Toisaalta vaikka leikkaamista tapahtuisikin, on vaikea kuvitella, että mitään musiikillisesti tärkeää menetettäisiin.
Olisiko niin, että ne jotka eivät aiemmin ole kuulleet eroja Antidotella, eivät kuule niitä nytkään, kun
taas ne, jotka ovat kuulleet eroa, esimerkiksi digikarheudelle alttiimmista laitteista johtuen, kuulevat niitä
nytkin. Minulla ei kuitenkaan ollut mitään sitä vastaan, miten iTube hoiti esivahvistimen paikan. Oman dacin perässä en havainnut olennaista muutosta äänessä.
Ehkä ongelma oli 20 vuotta vanhassa dacissani. Sen seurauksena ääni sekä puhdistui että hieman kapeni. Tulos: dacien väliset erot olivat
suurempia. signaalin kulkua, olipa
DAP-piiri päällä tai ei. Tilanne on hieman samanlainen kuin jos damuuntimessa on polariteetin (180 astetta) kääntövipu: toisinaan vaikuttaa, toisinaan ei. Kaikki mitä iTube tekee, tähtää äänen
muokkaamiseen: Antidote-piiri tarjoaa vasta-ainetta
digiäänelle, bufferi putken lämpöä transistoreille/ICpiireille ja 3D äänen uudenlaista stereokuvantamista
kaiuttimille.
Putki on NOS (New Old Stock) General Electric
5670. Vaikutuksen pois sulkemiseksi
yritin ensiksi totutella iTuben ?ääneen. iFi
antaa DAPin vaikutukselle yhden varauman: se kehottaa välttämään dacia, jossa ei ole käytetty ylinäytteistystä, koska tällöin ?bitit ovat saattaneet säilyä bitteinä?, eikä ääni ehkä vaadi korjausta. Impedanssin sovitusongelmia ei pitäisi syntyä, vaikka
vastassa olisi matalaimpedanssisempi transistoripääte
tai aktiivikaiutin.
69. Sellaisena se toimii, kun signaali kiertää voimakkuudensäädön kautta ja laite vahvistaa signaalia 6 desibeliä. Tämä koskee myös äänenvoimakkuuden
säätöä, joka valmistajan mukaan ei vahingossakaan typistä tai muokkaa signaalia digitaalisten säätimien tapaan.
iTube digiäänen parantajana
Digital Antidote Plus on iFin päivittämä versio Tony
Taddeon 1990-luvulla kehittämästä Digital Antidote
-piiristä. digititis) äänitteillä, joissa on paljon akustista tilainformaatiota, symbaaleja ja ihmisäänen sibilantteja. Merkittävin ero oli, että iTube tuotti vähemmän lämpöenergiaa bassojen/alakeskialueen alueella kuin putkitasurilla ja antomuuntajilla varustettu
vintage-esivahvistin. En myöskään havainnut, että DAP olisi leikannut kaikkein ylimpiä taajuuksia, vaikka sellainen
on iFinkin mukaan mahdollista. Sen ainoan digitaalisoittimen,
jonka äänen varmuudella tiedän muuttuvan korvaamalla sen oma da-muunnin (Burr Brown PCM-1756)
ulkoisella dacilla.
Kuuntelin DAP-piirin vaikutusta ensiksi iTube suoraan dvd-soittimen linjaulostuloissa ja sitten oman
Sentec Di-Ana -muuntimeni perässä (dvd-soitin pyörittimenä) iTuben toimiessa samalla esivahvistimena,
päätteenä DIY-putkipääte ja kaiuttimina muun muassa digikarheudelle allerginen torvikaiutin (kaapelit
Graditechin).
iFin neuvosta yritin kuunnella, erotanko kuunteluväsymystä ja ärtymystä aiheuttavaa digitaalista karheutta (engl. Tämän kokoluokan muutosten arvioiminen ei käy koskaan kevyesti, mutta iTuben tapauksessa lisähankaluus tulee siitä, että signaalitiellä on
yksi putki ?pehmentämässä. Hienoääninen esivahvistin.
Jos 6 desibeliä vahvistusta ja yksi sisääntulo riittää,
iTube toimii mainiosti pelkkänä esivahvistimena. Kuuntelin myös lähelle äänitettyjä viuluja tai
trumpetteja. Niinpä vaihdoin
dacini modernimpaan, näytteenottotaajuutta ylöskertovaan M2Tech EVO -da-muuntajaan, ja kuuntelin
DAPin vaikutusta sillä. iTube kuulosti uudenaikaisemmalta putkiesivahvistimelta. Eroja oli vaikea luotettavasti havaita.
Silloin kuin Antidote tuntui vaikuttavan ääneen, oli
muutos samansuuntainen (ääntä laajentava, paremmin hengittävä) kuin dacini lisäämisellä dvd-soittimen
perään, mutta ei kuitenkaan yhtä ilmeinen. Antidote Plus -piiri korjaa tulosignaalin
vaihe- ja aikavirheitä.
Ne jotka pelkäävät Digital Antidote Plussan tekevän
signaalille jotakin, mitä sille ei pidä tehdä, aiheuttipa
signaali kuunteluväsymystä tai ei, saavat piirin pois
päältä etulevyn kytkimestä.
Sitä kuinka menestyksellisesti Digital Antidote Plus
-piiri muuttaa digiääntä vähemmän digitaaliseksi, ei
ole helppo arvioida. Kannattaa kuitenkin kokeilla. Tämän analogisen piirin idea on tarjota vastamyrkkyä digitaalista ääntä vaivaavalle ?soimiselle ja
särölle?, jotka iFin mukaan huonoimmillaan koetaan
äänen aggressiivisuutena ja rasittavuutena, kuunteluväsymyksenä. highend
yhden putken ympärille rakennettu sofistikoitunut äänen säädin
Agentur Tur-Pex
Puhelin: ........................................................... Muutos oli kaikin puolin tervetullut olipa geiniä 0 tai 6 desibeliä: minkäänlaista
kohinaa en kuullut.
Cd-soittimen/dacin ja Regan varmaäänisen Brio-R-transistorivahvistimen välissä,
bufferin (0 dB) putki ainoana putkena signaalitiellä, muutos äänensävyssä oli, ei radikaali, mutta samansuuntainen kuin yllä.
Ääneen tuli hippu lisää anteeksiantavuutta ja ilmavuutta. Sitten lisäsin bufferi-iTuben passiivietusen ja päätteen väliin (voi laittaa myös passiivietusen
eteen). Impedanssiongelmia
ei ollut odotettavissa.
Ja kyllä, bufferin lisääminen tähän kokoonpanoon kannatti. 1 x rca
Ottoimpedanssi bufferina: ................... Lähtötilanteessa dvd/M2Tech
Evo ajoi passiivietusen (ELNAn askelvaimennin) kautta putkipäätettä. Kitarasoolot ja ääni ylipäätään ei enää ollut yhtä ohut, kapea ja
terävä kuin pelkällä passiivietusella. Bufferi on
vain aktiiviaste ilman geiniä (tai lähes kokonaan ilman geiniä) äänilähteen ja vahvistimen välissä. 3D-järjestelmä pyrkii korjaamaan tilanteen lisäämällä ääneen stereovaikutelmaa kahdella tavalla riippuen siitä, kuunnellaanko kaiuttimia etäältä vai läheltä tietokonetäisyydeltä.
iFi iTube ei ole huuhaa-laite. Siinä
missä Antidoten vaikutus oli osin spekulatiivista, bufferin todennäköisempää, 3D-tekniikan kanssa ei ole epäilyn häivääkään.
Etäasennossa järjestelmä tuntuu työntävän matalia taajuuksia sivuille. highend
iFi iTube aktiivinen putkibufferi/esivahvistin
iTube putkibufferina
Aidon bufferin iTubesta saa ohittamalla
voimakkuudensäätöpiiri ja asettamalla signaalin jännitevahvistus nollaan. Äänestä tuli, ei ehkä
niinkään ?analogisempi?, mutta eloisampi,
voimakkaampi ja ryhdikkäämpi. 1 x rca
Anto: ................................................................. On varmaa,
että niin Antidote-piiri kuin bufferi kuin 3Dtekniikkakin tekevät jotakin signaalille. www.tur-pex.fi,
www.ifi-audio.com
Mitat (kxlxs): ................................................ 040 1977000
Lisätietoja: ..................................................... Sekä passiivietusen että
transistorivahvistimen kanssa putkibufferi
tuntui antavan lisäarvoa äänelle.
Putkibuffereita on syytetty äänen värittämisestä, hidastamisesta, erottelukyvyn vähentämisestä, dynamiikan latistamisesta ja korkeimpien taajuuksien leikkaamisesta. Tällaiset seikat on hyvä pitää
Yhteenveto
JOS oma laitteisto on tukevasti ?kaikki hyvin?-tilassa, pelkäksi leikkikaluksi en iTubea
ehkä suosittelisi, vaikka 309 euroa ei hifi/highend-mittarilla ole mitenkään mahdoton.
Mutta kun otetaan huomioon, mihin kaikkeen iTube taipuu, luulisi, että löytyy passiivietusten käyttäjiä, kakkosputkiesivahvistimen tarvitsijoita, usb-daceihinsa tyytymättömiä,
dacien ja aktiivikaiuttimien väliin säädintä tarvitsevia, tietokonekaiuttimien vaatimattomaan stereokuvaan kyllästyneitä ja muitakin, jotka välittömästi hyötyvät tästä iFin työkalusta. 120 kohm. 200 g
Otto: .................................................................. Lopputulos vaihtelee voimakkaasti äänitteeltä toiselle, eikä sillekään ole sääntöä, minkälainen äänite hyötyy ja minkälainen kuulostaa ehkä liian epätavanomaiselta. 309 euroa
Edustaja: ......................................................... 1 Mohm
Ottoimpedanssi esivahvistimena: .... Keskikuva pysyy keskellä, mutta kuulostaa erilaiselta. Kysymys on enemmän siitä, minkälainen ja
kuinka suuri vaikutus niillä on ääneen. Tässä kohdin iFi
vetoaa Jurgen Ackermannin tutkimuksiin
Frankfurtin Yliopiston musiikin ja esittävän taiteen laitoksella.
Koska putkibufferin lisääminen laitteistoon, jossa on valmiiksi putkia joka asteessa, tuskin olisi kannattanut, kokeilin bufferi-iTubea ensiksi passiivietusen kanssa ja
sitten cd-soittimen ja transistorivahvistimen välissä. Pitää kuitenkin muistaa, että lopputulos ei ole riippumaton siitä, minkälaisten
laitteiden väliin iTubea aiotaan.
70
tarkkailtavien vaikutusten listalla, mutta niiden kanssa pitää olla myös tarkkana. Bufferin tarkoitus on palvella impedanssisovitusta kahden laitteen välillä ja toisaalta ?tehdä ääni miellyttävämmäksi kokea?, mistä syystä bufferiaste toteutetaan usein putkella. 2,8 x 6,8 x 15,8 cm
Paino: ................................................................ Esimerkiksi sävyllinen pehmentyminen voidaan
helposti tulkita äänen vaisuudeksi, vaikka
ääni olisi yhtä ponteva kuin ennenkin.
3D-kuvantaminen
Päänsisäistä stereokuvaa järkeistävä 3D HolographicSound -järjestelmä on tuttu ominaisuus kuulokevahvistimissa kuten iFin
omassa iCanissa. iTuben 3D HolographicSound ulottaa tekniikan kaiuttimiin.
Ifi perustelee 3D-tekniikkaa stereon isän,
Alan Blumleinin havainnolla, että ihmisen
stereokuulo on tarkempi korkeilla taajuuksilla kuin matalilla, ja siksi yhden ja saman soittimen paikka stereokuvassa voi olla erilainen
riippuen soitettavasta taajuudesta. Lähikuuntelussa (alle metri) järjestelmä avaa ja laajentaa stereokuvaa, säestävät soittimet työntyvät kaiuttimia
kohti ja laulaja peruuttaa lavalla viisi askelta.
On kuin ääneen tulisi yksi dimensio lisää.
Mutta miten 3D-muutoksiin pitäisi suhtautua?
Kysymys on hankalampi kuin voisi kuvitella, enkä usko, että 3D-korjauksen
vaikutuksen suosiollisuuteen ja haitallisuuteen on yhtä oikeaa vastausta. Pellit sihisivät ?sivistyneemmin?. Bufferin ottoimpedanssi 0 dB -asetuksella on 1 megaohmia ja 6 dB -asetuksella 100 kilo-ohmia. Mutta
oli suunnattoman hauskaa kokeilla ja kuunnella
tuttuja levyjä hieman erilaisella stereokuvalla ja
pohtia samalla stereon todellista luonnetta.
info
Ifi iTube -putkibufferi/esivahvistin
Hinta: ...............................................................